مبانی بسته بندی
هنر طراحی در جهت به کار گیری کلیه عوامل، امکانات، فناوری ها، امکانات متنوع تر و ایجاد فضاهای بیشتر در معرض دید مخاطب به عنوان ابزار هوشمندانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. لذا برای بسته بندی اساسی کالا و طراحی آن باید به نکات زیر توجه داشت:
1- نحوه نگارش به موضوع
2- تعهد کاری و وجدان اخلاقی
3- شناخت محصول نهایی
4- بررسی مسئله رقابت و فروش
5- توجه به موارد ضروری و عمومی
6- توجه به علایق مصرف کننده
7- صادرات
طراح باید طرحی را ارائه کند که پیش از فروش بتوان کالا را آزمایش کرد. این کالا باید سایر وظایف مورد نیاز بسته بندی را نیز در بر گیرد.
هرچیزی که استفاده از محصول را ساده تر کند یا نگهداری و حمل آن را آسان تر سازد، انگیزه بیشتری را برای خرید ایجاد می نماید. چه بهتر است که این مشخصه پیش از خرید آشکار شود. مشخصه های ظریفی که پس از خرید آشکار می گردند، باز هم از نظر مشتری، مزیتی برای محصول یا بسته، محسوب می شوند و احتمالا به خرید مجدد محصول منجر خواهند شد. طراحی موفق بسته بندی، چیزی نیست که از طریق شانس به دست آید. این امر محتاج مطالعه ای علمی است و از نظر راهبردی برنامه ریزی شده است که بازار نقطه نظرات دیگر متخصصان و محدودیت های موجود در این تخصص ها را در بر می گیرد. درست است که طراحان باید ابتکار عمل و خلاقیت به خرج دهند اما این ابتکار عمل باید به امور عینی هدایت شود و به صورت بسته هایی ظاهر شود که محصولات را به فروش رسانند. تنها یک برنامه استراژی طراحی بسته بندی است که پروژه را از آغاز تا پایان با نتایج درست به ثمر می رساند.
معیارها در انتخاب نوع بسته
طراحی بسته بندی در دنیای امروزی یکی از هیجان انگیز ترین عرصه ها در بازار تولید و مصرف است که با مددگیری از صنایع و فنون مختلف، مرزهای متعددی را گذرانده است. تمام کوشش هایی که صرف طراحی یک بسته می شود، هنگامی به هدف خود دست می یابد که خریدار و مصرف کننده با رویت آن، ضمن کسب اطمینان از سلامت محتوی بسته، به دلیل قدرت گیرایی طرح آن مجذوب شده و آن را خریداری کند و یا بسته مورد نظر در بازارهای رقابت با اطمینان به مصرف برسد. هیچ طرحی نمی تواند قبل از کسب اطلاعات موثق، طرح خودر آلفاآميلاز به عموم ارائه نماید، زیرا هرگز دو مشتری شبیه یکدیگر نیستند به عبارتی هر فرد، رفتار و انتظارات محتلفی از هر چیزی که خریداری می کند، دارد.