وظایف بسته بندی
وظایف بسته بندی را به نقل از کتب مختلف می توان به شرح زیر خلاصه نمود:
یک بسته بندی باید بتواند یک یا چند کالای مناسب را از عوامل فیزیکی و شیمیایی حوزه اطراف خود حفظ کند، از طرف دیگر باید بتواند خود را به محیط اطراف عرضه کرده و اطلاعات مربوط به کالای داخل خود را در یک محدوده خاص به جهان خارج برساند. پوشش حفاظتی یا بسته بندی باید با مجموعه ی از عوامل فیزیکی و شیمیایی، حمل و نقل و انبار شدن تعامل کند تا بتواند به مقولات ذیل دست یابد:
1- رقابت تجاری در حوزه اقتصاد
2- روانشناسی
3- نیازهای مصرف کننده
بسته بندی ماهیتاً یک حامل است که می تواند وظیفه محافظت کالای بسته بندی شده را در مقابل عوامل تخریب انجام دهد و علاوه بر آن قابلیت حمل و نقل را برای هر کالایی فراهم سازد و سرانجام نوآوری می تواند در زمینه های تکنیکی و هنری کالا را برای بازار جالب توجه کرده و از این نقطه نظر میان کالا و مصرف کننده رابط نوینی برقرار سازد. کمتر پدیده ارتباطی مانند بسته بندی، دو ویژگی جاذبه فردی و اجتماعی را توامان با خود دارد و از این نقطه نظر، صنایع بسته بندی در هر کشوری نماینده رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می باشد.